Ditulis ku: DADANG H PADMADIREDJA
KEBON Raya Bogor, sababarah waktu kaliwat geunjleung, jadi catur salelembur, èar sajajagat, kusabab aya opat urang nu tiwas, 21 tatu balukar katinggang tangkal anu rungkad, dina kaayaan teu gugur teu angin, komo bari jeung hujan badag mah. Urusan pati, cilaka, bagya jeung jodo saujratna geus ditangtkeun ku ngatur ti dituÂna, Nu Maha Murbeng Alam, Allah SWT. Carana rupa-rupa, aya maot kusabab gering heula, kacilakaan kawas kajadian anu tumiba ka panumpang Air Asia atawa saÂkumaha kajadian nu karandapan di Kebon Raya Bogor.
Sakabèhna ogè taya nu nyangÂka, yèn dina poè Ahad bakal aya kajadian èta. Dumasar katerangan ilmiah panyababna tangkal anu geus koropos sabab umurna geus puluhan taun. Nu pangriweuhna geus pasti Kepala Kebon Raya BoÂgor jeung rèngrènganna, nu ngalaÂman katunggaraan geus pasti kuÂlawarga anu ditinggalkeun, atawa ngalaman kacilakaan nu ayeuna keur dirawat di rumah sakit. Pihak kapolisian keur daria nalungtik, panyababna.
Kebon Raya Bogor, dina kanÂyataanna lain ngan saukur “paru-paru†Kota Bogor, tapi ogè puseur panalungtikan, tempat tujuan pariwisata sarta loba kènèh kaguÂnaana. Teu kabayangkeun kumaÂha panasna Kota Bogor lamun taya kebon raya, kacipta panasna. Boa-boa ciliwung ogè ngolètrak sumur-sumur warga anu aya di sabudeureun bakal saat.
Nyartitakeun Kebon Raya BoÂgor, pikeun sabagèan jalma anu percaya yèn di jerona loba pisan karuhun Bogor, teu leupas tina hal-hal anu sifatna ghoib atawa ceuk basa anu populèr mah, misÂtis tèa. Kusabab (?) di jerona aya sababaraha makam anu dikaraÂmatkeun diantarana komplèk makam anu remen di datangan (dijiarahan) nyaèta Ibu Ratu GaÂluh, Embah Jepra jeung Embah Baul.
Salian ti èta aya ogè nu nyebutÂkeun yèn anu disebut Ratu Galuh ieu, Nyi Ambet Kasih, aya ogè anu nyaritakeun Ibu Ratu Galuh ieu, Kentring Manik Mayang Sunda. Ngan sesebutan Ratu Galuh leuÂwih deukeut jeung Nyi Ambet Kasih sabab pan mantenna mah urang Galuh (Ciamis) sabab Bogor mah samèmèh jadi Pakuan PajaÂjaran, disebutna Karajaan Sunda anu ngadegkeunna Maharaja TaÂrusbawa. Sedengkeun makam anu aya di luhureun jeung di giÂgireunna, Amuk Murugul jeung Pangeran Papak.
Duka tah mana anu bener. KeÂbon anu legana kurang leuwih 87 hektar sarta mibanda sakurangna 15.000 jinis tatangkalan ieu, baheulana cenah mah bagèan ti Leuweung Samida anu dicipÂtakeun ku Sri Baduga Maharaja ( 1474-1513). Leuweung jieunan ieu gunana pikeun ngajaga kaasrian sarta pikeun miara tatangkalan anu kawilang langka.
Loba anu mere “komentar†kajadian rungkadna tangkal damÂmar ieu tèh, boh dumasar kana hasil panalungtikan ilmiah atawa spiritual. Saur Haji Mama Arief Hidayat, anu baheulana ahli ngaÂdongèng, sacara spiritual minangÂka pèpèling ka manusa anu harirÂup yèn di jero kebon èta tèh aya karuhun.
“Lamun rungkadna keur aya angin gelap dor-dar bari jeung hujan badag mah, kaharti sabab aya kasangtukangna. Atawa bisa nyalahkeun angin jeung hujan. Mangsa poè panas, langit caabf bari jeung taya hujan jeung angin mah, kaasupna kajadian ahèng.†pokna daria pisan. Cohagna, saur Mama Arief, ngabèjaan ka nu harirup kènèh yèn Aing (karuhun) aya kènèh, ulaj dianggap euweuh pisan, komo bari jeung dijejelèh sarta tempatna dipakè laku lamÂpah anu teu araruni mah.
Sabab, di jaman kiwari loba pisan jelema anu geus ningÂgalkeun tari paranti, poho ka purwadaksi, kawas teu pernah dikandung jeung dilahirkeun ku indungna. Contona jelas pisan, aya anak anu nungtut indungna. Kumaha caritana nu kitu. PadaÂhal dina ajaran kasundaan teges pisan, munjung kudu ka indung muja kudu ka bapa.
Lamun doraka ka indung bapa, ka luhur teu sirungan ka handap teu akaran. KasimpulanÂna mah, urang kudu tetep mulaÂsara rasa nyaah urang ka karuhun urang sorangan. Carana rupa-rupa, bisa ku ngadu’akeun atawa migawè anu pernah dipigawè ku marantenna salila teu pakia-kia atawa mèngpar tina agama urang.
“Jadi Aing tèh aya kènèh.â€