alfian mujani 240MISKIN harta itu bukan aib. Kalau fakir akhlak itu baru aib. Miskin harta itu bukan cela, cela itu adalah miskin iman. Tak berkedudukan itu bukan cacat, cacat itu adalah sombong di hadapan orang tak berkedudukan. Buanglah aib dari diri kita.

Tak ada yang salah dengan cita-cita kita. Yang salah adalah ketika kita diam saja sambil berharap cita-cita datang sendiri. Tak keliru jika kita punya impian. Yang keliru adalah ketika kita terus bermimpi dan tak bangun-bangun untuk mewujudkannya. Tak masalah jika kita terus merancang masa depan, yang bermasalah adalah jika kita merancang terus tanpa mewujudkannya.

Hidup itu cuma sebentar. Persembahkanlah yang terbaik. Setelah kita mati, yang akan terus dikenang dan akan tetap hidup setelah jasad kita dikubur adalah akhlak dan pemikiran. Berbahagialah mereka yang akhlaknya menjadi iklan dirinya, damailah mereka yang pemikirannya terus hidup menyinari dunia paska kematian mereka. Mari kita tanya kepada diri kita masing-masing, apa yang telah kita perbuat dalam kehidupan kita selama ini?