Ditulis ku: DADANG H PADMADIREDJA
“SALAH sahiji sikep anu dipibanda ku pamingpin tèh salian ti bener, juÂjur, cageur, bageur, singer pinter tèh kudu kukuh pamadegan,â€ceuk salah saurang kasepuhan Bogor. SakumaÂha anu kaalaman dina carita Geger Hanjuang.
“Mangsa karajaan Pajajaran keur haliwu, Prabu Ragamulya SuryakÂencana, ngagentraan opat urang patihna nyaèta Sanghiang Hawu atawa Jaya Perkosa, Batara Dipati Wiradidjaya (Nganganan), Sangiang Kondanghapa, jeung Batara Pancar Buana Terong Peot,†saur Aki Sukma.
Prabu Ragamulya èta nitipkeun Kandagè Lantè, pusaka Pajajaran jeung alas parabon sangkan dipasrahkeun ka pangawasa Sumedang Larang anu harita dirajaan ku Pangèran AngkawiÂjaya atawa Pangèran Kusumadinata II .
Raja Sumedang Larang ieu, diisÂtrènan jadi kalayan gelar Prabu GeuÂsan Ulun minangka nalèndra penerus Kerajaan Sunda Padjajaran sarta Raja Sumedang Larang ka-9.
Karajaan Sunda Galuh (Pakuan Pajajaran) sorangan ngalaman “sirna ing bumi†dina tanggal 11 Suklapaksa bulan Wesaka 1501 Sakakala atawa tanggal 8 Mei 1579 M. Ditandaan ku dikawasaanana purasaba Pakuan Pajajaran ku Kasultanan Surasowan Banten.
Lamun tèa mah di jaman harita, Ragamulya teu nitipkeun Kandagè Lantè ka para patihna, pikeun dititipÂkeun ka Raja Sumedang Larang, boa karajaan Sunda Galuh tèh, ukur tepi ka lebah dinya, taya panerusna.
Pangna dititipkeun ka Geulan Ulun ogè tangtuna tèh aya kasangtuÂkangna. Karajaan Sumedang Larang, dimimitian ku datangna saurang resi nyaèta, Prabu Guru Aji Putih ti GaÂluh ka hiji wewengkon di sisi wahanÂgan Cimanuk, Kacamatan Darmaraja, Sumedang ayeuna.
Samèmèhna diwewengkon dinya tèh geus kawangun tatanan kahiruÂpan anu dibaladahan ku Prabu Agung Cakrabuana mimiti abad ka dalapan.
Lalaunan tapi pasti, kaayaan di wewengkon èta tèh kabeungkeut ku struktur pamarèntahan jeung kamaÂsarakatan, tur ngadeg jadi cikal bakal Karajaan Sumedang Larang. Resi ieu puputra Prabu Tajimalèla, anu sajaman jeung pangawasa Kawali, Ragamulya marèntah dina taun 1340 – 1350 M ogè Suradewata, MajaÂlengka.
Pikeun nyampurnakeun èlmuna Tajimalèla ngayakeujn tapabrata, mujasmedi ka Hyang Agung anu diseÂbut, sideku sinuku tunggal mapat pancadria, diamparan boeh rarang, lelembutan ngajorang alam awang-awang, ngungsi angkeuhan nu can katimu.Mangsa harita, anjeunna nguÂcapkeun kecap Insun Medal ManÂdangan anu satuluyna kakoncara jadi kecap Sumedang.
Raja Sumedang Larang anu katitiÂpan Kandaga Lantè tèa, nyaèta Radèn Angkawijaya, putrana Pangèran SantÂri sareng atawa leuwih dipikawanoh ku nami Ratu Intan Dewata, mangruÂpa raja anu pangahirna Sumedang LaÂrang macakal, sabab panerusna mah nyaèta Pangeran Ariasuradiwangsa miang ka Mataram pikeun masrahÂkeun kakawasaanana.
Jadi lamun dipaluruh ka pucukna, aya kènèh rèrèhan tah ti Pajajaran ka Sumedang tèh lamun kitu mah, nyaèta ti Resi Prabu Aji Guru Putih anu asalna ti Galuh. Pan antara GaÂluh jeung Sunda tèh asalna ti Bogor, nyaèta Karajaan Tarumanagara tèa, kadituna Karajaan Salaka Nagara.
Jadi, saur salah saurang kasepuÂhan Bogor kaharti lamun Kandagè Lantè dipasrahkeun ka Prabu Geusan Ulun, sakurangna aya kènèh rawayÂanna.
Malah lamun disusud ka luhurna mah, sumberna tèh sarua, tapi kulanÂtaran beuki dieu, jalmana beuki rèa, katambah loba anu pareumeun obor, kalayan teu sadar sabenerna urang parasèa tèh jeung dulur sorangan.
“Sanajan anu parasèa tèh nyaÂhoeun yèn papasèaan tèh taya harÂtina pisan,â€saurna tatag.
Ceuk kasepuhan Bogor sèjèna, pusaka Pajajaran anu dititipkeun ka EyÂang Jaya Perkosa ieu, teu kungsi dipasÂrahkeun ka Raja Sumedang, kusabab ayana kajadian Geger Hanjuang tèa.
Disebutkeun Jaya Perkosa samèmèh miang ka mèdan laga melak tangkal hanjuang, diburuan istana bari disaksikeun ku sajumlah pangagung Sumedang Larang.
“Lamun tangkal hanjuang ieu muÂguran tandana kuring kasoran di mèÂdan jurit, lamun hèjo ngemploh tanÂdana Sumedang Larang unggul jurit.â€
Lantaran laporan Nanganan jeung Dipati Wirajaya, Pancarbuana, ahirna Prabu Geusan Ulin ngosongkeun karaÂton, pindah ka Dayeuh Luhur.
Padahal tangkal hanjuang anu dipelak ku Jayaperkosa kaayanana hèjo ngemploh. Kajadian èta tangtuÂna nguciwakeun Jayaperkosa, sabab Raja mah kudu pamadegan, teu gamÂpang kapangaruhan.
“Tah kusabab kitu aya sababaraÂha pusaka Pajajaran ahirna teu jadi dipasrahkeun ka Prabu Geusan Ulun,â€saur salah saurang kasepuhan. Wallahualam Bissawab .
(Meunang nyutat ti sababaraha sumber)