alfian mujani 240Dr Ahmad Imam Mawardi menulis pesan begini: Tak salah jika kita bercita-cita. Yang salah adalah ketika kita diam saja sambil berharap cita-cita datang sendiri. Tak keliru jika kita punya impain. Yang keliru adalah ketika kita terus bermimpi dan tak bangun-bangun untuk mewujudkan­nya. Tak mengapa jika kita terus merancang masa depan, yang tidak boleh adalah jika kita merancang terus tanpa mewujudkan.

Hidup itu cuma sebentar. Persembah­kanlah yang terbaik. Namun sesebentarnya hidup, masih ada sesuatu yang akan tetap hidup walau jasad kita telah mati: akhlak dan pemikiran. Berbahagialah mereka yang akhlaknya menjadi iklan dirinya, damailah mereka yang pemikirannya terus hidup me­nyinari dunia paska kematian mereka.

Sekarang waktunya kita bertanya pada diri kita sendiri: Apa yang telah kita perbuat dalam kehidupan kita selama ini? Adakah yang layak dikenang? Adakah yang pasti diingat? Adakah yang akan tetap menjadi penyambung umur kebaikan kita? Tak perlu hal besar dan hebat kita lakukan, cukup lakukan yang terbaik di mata Allah.

============================================================
============================================================
============================================================