Ditulis ku: DADANG H PADMADIREDJA
TARÈKAH Kang Maki pikeun ngaÂhudangkeun budaya baheula, sangÂkan nanjeur deui lain perkara anu gampang, teu kawas malikeun tapak leungeun. Tapi ku kayakinan sarta tèkad anu kuat, sakumaha “jampè†urang Sunda baheula, lamun keyeng tangtu pareng, ahirna Sèrèn Taun Guru Bumi bisa dilaksanakeun nepi ka salaÂpan kalina. Mana bisa direvitalisasi ogè, pastina baheulana geus pernah aya, Sabab lamun nyieun-nyieun ataÂwa ngaaya-ayakeun mah, pastina ogè moal bakal cepet-cepet ngawujud. Sakumaha dicaritakeun dina wedalan kamari yèn dina abad ka 12, Kampung Sindangbarang geus disebut-sebut dina kitab , Sambada , Sambawa jeung Winasa. Dicaritakeun, Rakean DarmaÂsiksa digantikrun ku alona nyaèta PraÂbu Kalang Carita atawa sok disebut ogè Prabu Ragasuci. Samangsa pamarènÂtaha Prabu Raga Suci, mantenna kungsi marèntahkeun pikeun nyieun Punden Agung di wewengkon Sindangbarang.
Dina Pantun Bogor Tunggul Kawung Bijil Sirung nyaritakeun “Prabu Kalang Carita,nyieun Pamujan Agung di Mumunggang Giri Dwi Munda ManÂdala , Sajajaran jeungTaman, Disebutna Mandala Sanghyang Parakan Jati, SaÂtonggoheun Talaga SanghyangTampian Dalem nyela bumi ti Kuta Babaton.â€
(Prabu Kalang Carita marèntahÂkeun nyieun Pamujaan Agung di suku Giri Dwi Munda Mandala, ngarèndeng jeung Taman dingaranan Mandala Sanghyang Parakan Jati, di saluhuÂreunana Sanghyang Talaga Tampian Dalem nyakra ti Kuta Batu)
Pantun Gede Ki Uyut Juru panÂtun Tunggul Kawung Bijil Sirung ngaÂdongèngkeun, Balalayan Sanghyang Parakan Jati, Mandala Suci Pamujan kadatuan Sindangbarang saluareun dayÂeuhPakuan. Saha tah anu ngeuyeukna..? Nya Inyana Pandita Agung anu ngaran inyanaSang Kumara Jati tea. Nya inyana oge anau ngabebenah Sanghyang Talaga TampianDalem salebakeunana.
(Babayalan Sanghyang ParakanÂjati, Mandala Suci Kadatuan SindanÂgbarang di beulah luar Kota Pakuan. saha anu ngurusanana? Mantenna Pendeta Agung anu namina Sang Kumara Jati. Mantenna anu ngaènÂdahkeum Sanghyang Talaga Tampian Dalem di beulah handapna. Berita ini memperjelas bahwa entitas SindangÂbarang sebagaitempat suci memiliki Punden Agung Sanghyang Parakan Jati dan Sanghyang TalagaTampian Dalem. Sanajan dua ngaran Pandita Kumara Jati jeung Darma Jati, tètèla jalmana mah sarua, alias èta-èta kènèh. ManÂdala anu disebutkeun di luhur tètèla mangrupa tempat pangibadatan, Agama Sunda di wewengkon KadaÂtuan luar Dayeuh Pakuan, Kadatuan Surabima Sindangbarang.
Wangkid kiwari di di SindangbaÂrang geus kapanggih sakurangna 33 punden undak-undakan anu sumebar Desa Pasir Eurih. Punden-punden ieu anu tètèla dicaritakeun dina Pantun Bogor. Sabagian punden ieu aya anu masih kènèh weuteuh, loba ogè anu kari saparo, kulantaran ruksak disiksik wanci. Sèsa paninggalan baheula anu masih kènèh weuteuh diantarana anu mangrupa Taman Sri Baginda jeung Sumber cai Jalatunda. Anu disebut Taman Sri Baginda nyaèta sèsa taman karajaaan anu mangrupa balong ukuÂran panjangna 45 mèter sarta lèbarna 10 meter tur minangka sumber caina sumber ti sumur Jalatunda.
Baheula di luhureun Taman Sri Baginda aya Balè Mercukunda nyaèta Balè Kambang anu wangunanan segi dalapan, tempat pangreureuhan kulaÂwarga raja. Ngeunaan sumber cai JalaÂtunda, dina Pantun Bogor disebutkeun yèn di jaman karajaan, sadaya Putra Mahkota kedah tapa ngeueum di jero cai Jalatunda salila 40 poè 40 peuting. Lamun lulus tina tapa èta, mangka èta Putra Mahkota bisa dijenengkeun jadi raja pangganti. Ngeunaan Sanghyang Talaga Tampian dalem dina magsa ayÂeuna masih aya kènèh di sababaraha Lembur Taman., mangrupa talaga anu legana ampir 6 Ha, anu samangsa Ki Maki keur SMA kènèh baya tembok batu anu ngurilingan talaga. Hanjakalna samangsa ngahadèkeun deui talagana, anu dilaksanakeun ku pamarèntahan satempat kalah ngancurkeun tembok batu anu aya tur diganti ku beton. Jadi jèntrè jeung ècès pisan, yèn Sèrèn Taun Guru Bumi anu dilaksanakeun tèh aya riwayat atawa sajarahna, teu sagaÂwayah. Cag, ah, tamat lur.
(Meunang nyutat tina catetan A. Maki Sumawijaya, Sindangbarang)